viernes, 16 de octubre de 2009

Cultura tecnològica i educació “Hoy ya es mañana. Tecnologías y educación: un diálogo necesario”

Que ens ve al cap quan sentim la paraula tecnologia?
Pregunta-ho i veuràs que la majoria de persones coincideixen dient que la tecnologia són aquells artefactes com el mòbil, l’ordenador, la televisió, aparells reproductors, vídeo jocs, etc.

Des dels anys 60-70 es va començar a tenir una nova visió de la tecnologia o del procés tecnologic, però a pesar d'aquestes noves explicacions, noslatres eguim pensant igual.

Pensem que la tecnologia es limita a aquests aparells, màquines i artefactes, i aquest mite tan present dins les nostres vides ens porta a menysprear la diversitat sociotècnica.
Considerem que una cultures és inferior en el desenvolupament tecnològic, si no té uns aparells tant potents i actualitzats com els nostres, sense tenir en compte que potser està molt més avançada en altres tipus de tecnologies moltes d’elles intangibles com la simbòlica, l’organitzativa, o la biotecnològica.

Vivim pensant que la font del progrés i del desenvolupament per millorar la vida humana recau únicament en el desenvolupament de la tecnologia artefactaul, aquest imperatiu tecnològic és el que ens fa caure dins aquests errors menyspreant així la diversitat sociotècnica.

Estem dominats pel determinisme tecnològic que ens diu que la societat no intervé en el procés de innovació i que els canvis socials són conseqüència directe del progrés científic i tecnològic. Però hem de considerar que la tecnologia es configura en un escenari dinàmic on tot està relacionat (tecnologia en acció); en el procés de configuració de les tecnologies allò social, científic i tecnològic és indistingible i inseparable, és un procés multidireccional, on la tecnologia també és construïda pels valors i interessos de la societat, aquesta nova visió es la que anomena com tecnologia heterogènia.

Un altre punt important és entendre i tenir una visió àmplia de la tecnologia, que ens permetrà entendre molt millor aquesta tecnologia heterogènia. Com hem dit anteriorment la tecnologia no es limita als aparells i màquines, i per entendre-ho millor es divideix la tecnologia en 4 grups diferents:
  • Les tecnologies organitzatives, no s’identifiquen amb cap objecte, són intangibles i requereixen necessàriament de l’acció humana.
  • Les artefactuals, ocupen un espai i tenen una certa independència dels agents humans per desenvolupar la seva activitat.
  • Les simbòliques, tècniques de representació y de construcció, substitueixen els elements reals per signes.
  • Les biotècniques, incideixen sobre la vida biològica.
A pesar que aquest grups fa temps que existeixen són pràcticament desconeguts per la majoria de les persones, i encara que en tinguem consciència ens costa d’entendre. Aquest fet fa que ens qüestionem la socialització tecnocientífica.

Així doncs, és necessari que l’educació es replantegi la seva feina perquè pugui educar al subjecte en la comprensió del procés tecnologic i de la diversitat sociotècnica.

“La tecnología entendida sólo como martillos, enchufes, vídeos y ordenadores crea un déficit de cultura tecnológica, pues no permite comprender cómo la sociedad configura la tecnología y, al mismo tiempo, cómo ésta construye la sociedad.” Hoy ya es mañana. Tecnologías y educación: un diálogo necesario.

No hay comentarios:

Publicar un comentario